همه چیز دربارۀ دورۀ طراحی لباس

همه چیز دربارۀ دورۀ طراحی لباس

از طراحی لباس چه می‌دانید؟

می‌توان گفت طراحی لباس یکی از مراحل اساسی تولید لباس است که نیازمند خلاقیت و ایده‌پردازی است. طراحی لباس به قدری مهم است که رشتۀ طراحی لباس در دانشگاه‌ها هم تدریس می‌شود. با این حال نیاز اصلی یک طراح لباس وارد شدن به بازار کار صنعت پوشاک و کسب درآمد از این طریق است. برای وارد شدن به بازارِکار آنهایی که حرفه‌ای‌تر هستند، شانس بیشتری دارند و شرکت کردن در دوره‌های معتبر کمک بزرگی به این مسئله می‌کند. در این مقاله به طراحی لباس، دورۀ معتبر طراحی لباس بوریا خواهیم پرداخت.    

طراحی لباس طراحی فشن طراحی مد

آیا طراحی لباس همان الگوسازی است؟

شاید برای شما هم این سوال مطرح شده باشد که طراحی لباس و طراحی الگو چه تفاوتی با هم دارند. بد نیست بدانید طراحی لباس و طراحی مد گاهی به جای هم به کار می‌رود. اما طراحی لباس و الگوسازی دو مقولۀ کاملا متفاوت است. اگر بخواهیم این دو مهارت را با هم بررسی کنیم باید بگوییم که طراحی لباس یک پله قبل‌تر از طراحی الگو یا الگوسازی است. یک طراح لباس با توجه به نیاز بازار، سلیقه‌های موجود و همین طور در نظر گرفتن تناسب مدل و اندام، طرح‌های جدیدی را خلق می‌کند. اما طراح الگو یا الگوساز با توجه به طرح کشیده شده الگوی مناسب آن را تهیه میکند.

 

تفاوت طراح لباس و الگوساز

تمرکز طراح لباس بیشتر بر سبک، مفهوم و ظاهرِ لباس است. اما الگوساز ایدۀ طراح را به الگوی اجرایی تبدیل می‌کند. بسیاری از طراحان به الگوسازی آشنایی دارند. اما طراحانی هم هستند که نمی‌دانند چطور الگوسازی کنند. از طرفی همۀ الگوسازان هم در طراحی مهارت ندارند و فقط ایده‌های دیگران را پیاده‌سازی می‌کنند. با این حال داشتن یک الگوی تخصصی برای پیاده‌سازی ایده‌های جدید به شما کمک زیادی برساند.

 

طراحان لباس معروف

بر اساس آنچه توضیح دادیم، هنر طراحی لباس و اکسسوری‌های متناسب با استایل‌های متنوع، ساده‌ترین تعریفِ طراحی لباس یا همان طراحی مُد است. برندهای بسیاری هستند که در زمینۀ طراحی لباس شهرت زیادی برای خود کسب کرده‌اند. برای مثال برند کوکوشنل برای همۀ ما آشناست. از عطرهای محبوبش گرفته تا لباس‌هایی با طراحی خاص و در‌عین‌حال راحت. کوکوشنل بیش از ۵۰ سال است که در دنیای فشن‌ و مُد شهرت و محبوبیت خود را حفظ‌کرده‌است. شنل یکی از موثرترین و محبوب‌ترین طراحان لباس دنیاست.

کوکو شنل برندینگ طراح لباس
انواع طراحی لباس

طراحی مُدولباس به دو گروه اصلی تقسیم می‌شود: طراحی“اوت‌کوتور”و طراحی”پوشاک‌ آماده”.

اوت‌کوتور(Haute couture) همان طراحی‌و‌دوخت سفارشی‌سازی شده است. این نوع طراحی سفارشی‌سازی شده است. منحصرا برای یک فرد خاص و متناسب با سایز او طراحی و دوخته می‌شود. بسیار گران‌قیمت و باکیفیت بالاتری نسبت به طراحی نوع دوم است. طراحی پوشاک آماده ارزان‌تر و متناسب با سایز استاندارد عموم مردم انجام می‌شود. این طراحی به اختصار RTW هم نامیده می‌شود. این سبک‌های طراحی، در سال دوبار در رویداد هفتۀ مد به نمایش درمی‌آیند.

 

چرا طراحی لباس؟

یکی از راه‌هایی که به ما کمک می‌کند تا دورۀ مناسب را انتخاب کنیم، مزیت‌هایی است که آن دوره برای ما دارد. یادگیری طراحی لباس مزیت‌هایی زیادی دارد که ما فقط به چند مورد اشاره می‌کنیم:

  • یکی از جالب‌ترین مزیت‌های طراحی لباس این است که می‌توانید با کمپانی‌های تولید فیلم یه به طور کلی صنعت سینما همکاری کنید. همانطور که می‌دانید تولید فیلم‌های سینمایی و سریال‌هایی در ژانرهای مختلف بازار بسیار پررونق و متنوعی دارد. شما می‌توانید به عنوان یک طراح لباس وارد این صنعت پول‌ساز شوید و پیشرفت کنید.
  • اگر علاقه‌ای به همکاری با کمپانی‌های دیگر ندارید، باز هم شانس درآمدزایی دارید. برای خودتان کار کنید و طرح‌های خود را بفروشید.
  • یک طراح لباس همیشه دیدی متفاوت به پارچه، فشن، سلایق به‌روز و همین طور خلق ایده‌های متنوع دارد. خودتان بگویید، آیا کسی با این همه توانایی و ویژگی منحصربه‌فرد مشکلی برای درآمدزایی دارد؟
  • یک طراح لباس فرصت و شانس بیشتری برای آشنایی و شناخت فرهنگ‌های متنوع داخلی و خارجی دارد. این به شما کمک می‌کند تا هر جای که دنیا باشید بتوانید برای خودتان کار کنید و درآمدزایی داشته باشید.

با برشمردن همین چند مورد می‌توان به این نتیجه رسید که یادگیری این مهارت نه تنها مفید است بلکه می‌تواند دروازۀ جدیدی برای ورود به دنیای صنعت باز کند. اما توجه داشته باشید، لازم است در دوره‌های معتبر و تضمین شده شرکت کنید. تا هم وقت و هم دارایی خود را در مسیر درستی سرمایه‌گذاری کنید.

طراحی لباس برای تولیدی بازار کار طراحی لباس دوره های آموزشی طراحی لباس
پیشنهاد بوریا

 اگر شما یک طراح لباس هستید و به حوزۀ طراحی لباس برای تولیدی علاقمند هستید، بوریا برای شما یک دورۀ ویژه دارد. دورۀ طراحی لباس برای تولید با ارائه سرفصل‌هایی همچون شناسایی بازار هدف، طراحی تکنیکال شیت، طراحی ترند بورد، مفاهیم طراحی انبوه و چالش‌ها، مهندسی معکوس هدف و فست اسکچ یکی از دوره‌های فوق‌العاده کاربردیِ بوریا است. حتما بعد از شرکت در این دوره دوستان خود را به شرکت در آن دعوت خواهید کرد.

برای اطلاع از دوره و هماهنگی برای ثبت‌نام فرم زیر را پرکنید یا با یکی از شماره‌های بوریا تماس بگیرید. کارشناسان ما شما را راهنمایی خواهند کرد.

 

تماس با ما