طراحی هوشمندانه برای نسل جدید ماشین‌آلات بافندگی دستبافگونه با نرم‌افزار طراحی و بافت ‌فرش بوریا

طراحی هوشمندانه برای نسل جدید ماشین‌آلات بافندگی دستبافگونه با نرم‌افزار طراحی و بافت ‌فرش بوریا

طراحی هوشمندانه برای نسل جدید ماشین آلات بافندگی دسبافگونه با نرم افزار طراحی و بافت فرش بوریا

تا پیش از این، رفع عیوب ناشی از بافت، خصوصاً بافت‌های ۲/۱، دغدغه مهمی برای طراحان و تولیدکنندگان فرش ماشینی نبود. چرا که عمدتاً این نوع بافت برای تولید فرش‌های ارزان قیمت با شانه پایین استفاده می‌شده است. اما امـروزه با آمـدن مـاشین آلات جدید بافندگی فرش با شانه بالا، با استفـاده از این نوع بـافت، عیوب رایج در این نوع بافت، بسیار خودنمـایی می‌نمـایند. چرا که فــرش‌های تولیدی توسط این تکنیک یکی از گـران قیمت‌ترین فرش‌های ماشینی در بازار بوده و انتظار می‌رود که طرح و نقشه و رخ فرش نهایی متناسب با قیمت بسیار بالای آن باشد. حال آنکه غالباً چنین نیست.

طراحی صحیح و مطابق با الگو‌های استاندارد نسل جدید ماشین‌آلات بافندگی فرش بدین‌دلیل جایگاه ویژه‌ای در میان تولیدکنندگان فرش ماشینی پیدا نموده ‌است. با افزایش تقاضا برای این نوع تولید، متأسفانه دانش فنی، هم پای آن رشد ننموده و محدودیت‌های موجود در طراحی و عدم اطلاع برخی طراحان و تولیدکنندگان سبب بروز مشکلاتی در کیفیت محصول نهایی گردیده‌است. افزایش ظرافت و تراکم از یک طرف و قیمت بالای محصول نهایی از طرف دیگر سبب شده‌اند که دیگر نتوان از عیوب بافتی ظاهر شده در رخ فرش، صرف نظر نمود.

C1

 

C2

تصویر بالا : مقطع فرش با وجود عیوب Double Point در بافت

تصویر پایین : مقطع فرش پس از رفع عیوب

 

عیوب بافت فرش به دو علت ایجاد می‌گردند:

  • عدم طراحی صحیح مطابق با محدودیت‌های ماشین‌آلات بافندگی
  • عدم استفاده از ساختارهای بافتی متناسب با توانایی‌های ماشین، به منظور رفع عیوب

 

در هنگام طراحی، چنانچه طراح جابجایی و ترتیب و توالی رنگ‌ها را در نظر نگیرد (سوئیچ‌های رنگی از کریل بالا به پایین و یا بلعکس)، عیوب بافتی ظاهر می‌گردند. از طرف دیگر، اگر طراح با توجه به جابجایی‌ و ترتیب و توالی رنگ‌ها طراحی نماید، ولی در هنگام بافت‌ریزی، بدون توجه به ساختار بافتی مناسب، فیلتر‌های حذف عیوب فعال نگردند، مجدداً عیوب بافتی ظاهر می‌گردند.

 

ویرایش ۲۱ نرم‌افزار طراحی فرش بوریا

شرکت بوریا که همواره بدنبال ارتقاء سطح محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود همگام با تکنولوژی روز دنیا بوده است، به منظور رفع این مشکل، اقدام به ارائه توابع جدیدی در ویرایش‌های جدید نرم‌افزارهای طراحی فرش و بافت فرش خود نموده‌است. همانطور که ذکر گردید، عیوب فرش عمدتاً از عدم اطلاع طراح از محدودیت‌های ماشین‌آلات بافندگی و یا از عدم دسترسی به ابزار مناسب جهت رفع آن، نشأت می‌گیرد. به عنوان مثال، عدم طراحی صحیح خطوط افقی در ماشین‌های دستباف گونه می‌توانند عیوب بافتی را ایجاد نمایند که در نهایت تاثیر نامطلوبی بر رخ فرش می‌گذارد. بدین منظور در ویرایش های نرم‌افزار طراحی فرش بوریا، در کنار ده‌ها تابع و ابزار جدید، توابعی ویژه برای طراحی این نوع فرش‌ها ایجاد گردیده که به طراحان امکان رفع عیوب بافت را، متناسب با نوع ماشین بافندگی، میسر می‌سازد. این توابع درصورت تأیید کاربرمی‌توانند به صورت خودکار عیوب طراحی را مرتفع نموده و اصلاح نمایند.

C3

ویرایش ۳ نرم افزار بافت فرش بوریا

 

همچنین در کنار بکارگیری اصول لازم در طراحی توسط طراح، لازم است با بکارگیری فیلترهای رفع عیوب در ویرایش ۳ نرم افزار بافت فرش بوریا ، عیوب را در مرحله بافت بطور کامل اصلاح و حرف نمود. لازم به ذکر است که در نرم افزار بافت فرش بوریا، ساختار بافتی ماشین آلات افزوده شده اند. ضمن آن که امکان اصلاح و ویرایش آن ها نیز توسط کاربر وجود دارد.

علاوه بر این باید در نظر داشت، که رعایت قوائد طراحی در کنار استفاده از ساختار بافتی مناسب منجر به رفع این عیوب خواهد شد. عدم رعایت یکی از این دو مرحله، نتیجه مطلوب را دربرنخواهد داشت.

C4

رفع عیوب Double Point در بافت به شرط رعایت قوائد طراحی در آن

 

با استفاده از توابع جدید در نظر گرفته شده برای این منظور، کاربر می تواند به سادگی علل ایجاد عیوب را شناسایی نموده و اقدام به رفع آن نماید. بدین ترتیب با استفاده از این دو نرم افزار در کنار یکدیگر، کیفیت محصول تولیدی به میزان بسیار زیادی افزایش یافته و تولید کنندگان فادر خواهند بود محصولی عاری از عیوب بافت را طراحی و تولید کنند.